UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
S vydaním „With Teeth“ v sebe Trent Reznor akoby znovuobjavil chuť venovať sa NINE INCH NAILS naplno a svoj podiel na tom mala aj stabilná zostava sprievodných hudobníkov známych mien. Napriek tomu bolo nemalým prekvapením oznámenie vydania nového albumu po pre NINE INCH NAILS mimoriadne krátkom časovom odstupe, a len niečo málo vyše pol roka od prvých informácii o Reznorovi pracujúcom na novinke. Ten si doposiaľ neraz aj z osobných dôvodov nechával medzi jednotlivými počinmi pomerne načas, čo väčšine jeho predchádzajúcich diel pomohlo patrične dospieť a odlíšiť sa.
„Year Zero“ je opäť výlučne Reznorovým autorským počinom, tradične sa s výnimkou Josha Freeseho, búchajúceho v úvodnej „Hyperpower“, postaral o všetky nástroje sám, pričom väčšina skladieb vznikala na jeho laptope počas prebiehajúceho turné. Oficiálne vydanie albumu predbehli zámerne zabúdané USB kľúče v šatniach kapely, na toaletách a rôznych iných priestoroch po zemeguli. V rámci tejto hry bolo spustených niekoľko fiktívnych webstránok s protivládnym obsahom a fanúšikov sa podarilo do vydania „Year Zero“ zamestnávať lúštením rôznych šifier a odkazov. Nový album tak uviedla originálna premyslená kampaň a do nebývalých rozmerov dotiahnutý varovný a nie lacný politický koncept.
Oproti gitarovému predchodcovi sa „Year Zero“ uberá smerom ďalej do mierne retrospektívnej elektroniky, rockovejšie poňatým starším výtvorom však konkuruje neraz drsnejšími a ostrými zvukmi, disharmonickými tónmi či zámerne chaotickou rytmikou. Prístupnejšie úvodné skladby predstavujú NINE INCH NAILS v tradičných a pestrých polohách, od piatej „Vessel“ zase súperia s Reznorovým rukopisom trochu netypické škŕkajúce vyhrávky. Miestami sa natíska podozrenie z vkusnej inšpirácie hip-hopom, niektorým rytmickým motívom a basovým linkám nemožno uprieť funkovú chytľavosť. Mimo prvého rockového singlu „Survivalism“ (podobne zborovo kričaný refrén skrýva aj „Meet Your Master“) púta pozornosť aj doslova tanečná „Capital G“. Zo spočiatku menej prístupných vecí zaujme „The Warning“ s akoby rozladenou basovou linkou, previazanou so zložitými arytmickými beatmi, alebo pre NINE INCH NAILS neodmysliteľný klavírny motív potulujúci sa v „The Greater Good“. Príjemná rekapitulácia Reznorových patentovaných postupov bude „The Great Destroyer“, začínajúca kombináciou melodických liniek, skreslených gitár a melodických veršov, aby sa v závere zvrtla na akýsi remix pozostávajúci z prekrývajúcich sa rytmických perkusií a efektov. Úlohu predčasného outra, zjemňujúceho doterajší priebeh albumu, berie na seba klavírna uvoľnenosť „Another Version Of Truth“, nasledovaná prístupnejšou „In This Twilight“ a šepkanou „Zero Sum“, opäť s efektným klavírnym podmazom.
Textovo ide v histórii NINE INCH NAILS o snáď najucelenejší a najhlbší koncept, držiaci album po všetkých stránkach pokope. „Year Zero“ napriek všetkým spočiatku odrádzajúcim škrípaniam, vďaka ktorým pôsobí ako remixovaná verzia iného albumu, skrýva pod povrchom ambiciózny počin, ktorého úspešnú realizáciu už od autora len málokto čakal. Po okamžite pôsobiacej priamočiarosti životom dýchajúceho „With Teeth“ je nevyhnutné pripraviť si uši na náročnejší a navrstvený počin. Mnohí nepochopia a mnohí vzdajú, ale zvyšok bude náležite odmenený.
„Shame on us / doomed from the start / may God have mercy / on our dirty little hearts / shame on us / for all we’ve done / and all we ever were / just zeroes and ones”
Nič nie je tak, ako sa na prvé počutie môže zdať. NINE INCH NAILS dokážu aj po rokoch prekvapiť, prísť s nečakaným a nepredvídateľným.
8 / 10
Trent Reznor
- spev, programovanie, nástroje
Josh Freese
- bicie (Hyperpower!)
Hesitation Marks (2013)
The Slip (2008)
Ghosts I-IV (2008)
Year Zero (2007)
Beside You In Time (DVD) (2007)
With Teeth (2005)
And All That Could Have Been (dvd+cd) (2002)
The Fragile (1999)
Closure (live) (1997)
The Downward Spiral (1994)
Fixed Ep (1992)
Broken Ep (1992)
Pretty Hate Machine (1989)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Interscope Records
Stopáž: 63:50
Produkce: Trent Reznor a Atticus Ross
Studio: rôzne
Alan Moulder: mix
mene kytarove a presto "tezsi", nez predchudce. Trent opet dorucil prvotridni kvalitku
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.